Taloudesta puhutaan vain, kun se ei voi hyvin. Protussa taloudesta on suruksemme puhuttu jo vuosia ja järjestön rahatilanne aiheuttaa yhä päänvaivaa. Kysyimme asiantuntijoilta*, mitä protun tulisi tehdä. Neuvot kokosimme kätevästi listaksi ideoita protun tulevaisuudelle.

1). Innovaatiot

Eikö protu ole teistäkin ajoittain hiukan menneessä kiinni? Pitkiä leirejä työväentaloilla ilman sisävessoja tai wifiä, loputtomia keskusteluja ympäristön tilasta ja toisten kunnioittamisesta, loppujuhlassa voileipäkakku. Karu totuus on, että protu on jämähtänyt ysärille. 2000-luvun leiriläisille lakanaleikit ja sauna eivät enää riitä. Protun onkin aika hypätä innovaatiojunaan ja sähköistyä, sanovat asiantuntijat.

Somen tuomisesta leiritilanteeseen on keskusteltu jo kauan, mutta sitä ei ole koskaan toteutettu hyvin. Protun pitäisikin tarjota vaihtoehtona perinteiselle leirille sähköistä leirikokemusta, joka toteutettaisiin protu-appin, viralliselta nimeltään PROTAPPIn, välityksellä. PROTAPP kokoaa sen ladanneet nuoret kuudentoista hengen ryhmiin. Sovelluksen kautta leiriläiset voivat chattailla, jakaa toisilleen kuvia, sekä tietysti osallistua ohjelmaan katsomalla protun tuottamia laadukkaita alustusvideoita, joiden esittelemistä aiheista leiriläiset voisivat keskustella tuttuun tapaan kunnioittavasti kommenttiosiossa.

Sähköiset leirit tarjoaisivat kiireisille nuorille mahdollisuuden sulauttaa protu osaksi kesäloma-arkeaan, eikä valintaa leirin tai kesätöiden välillä tarvitse enää tehdä. Netin välityksellä myös ujompien leiriläisten olisi helpompaa osallistua ohjelmaan.

PROTAPP ei kuitenkaan loppuisi leirin myötä, sillä sen tarkoituksena on myös houkutella leiriläiset osaksi suurempaa protu-heimoa. Leirin päätyttyä uudet protut pääsevät käsiksi appin muihin toimintoihin, kuten seuranhakupalveluun ja Protu Go:on. Tavoitteena on luoda täysin sähköinen protu-kokemus. Uudet protut voisivat löytää muita protuja ja vegaanikahviloita lähiympäristöstään reaaliajassa Protu Go:n avulla, ostaa protu-tuotteita® ja saada tietoa järjestön tapahtumista. Sovellus pitäisi myös kirjaa käyttäjien protu-urasta ja jakaisi protu-pisteitä koulutiedottamisesta, jaostotyöstä ja kaverien houkuttelemisesta mukaan toimintaan. Protu-pisteillä voisi saada alennusta niin koulutusmaksuista kuin protukasseistakin. Protu Go myös opastaisi halukkaat kotiseuduiltaan lähimmän paikallisryhmän luokse Helsinkiin.

Protulle sovelluksessa parasta on sen kustannustehokkuus: se olisi maksuton, mutta protu voisi nauttia sekä mainostuloista että käyttäjien tietojen myynnistä. Protulle sovellus olisi ilmainen, koska se rakennettaisiin aitoon protu-tyyliin www-työryhmän vapaaehtoisvoimin.

2). Kustomoidut leirikokemukset

Somebuumin ei kuitenkaan pidä viedä protun focusta pois toiminnan kovasta ytimestä: Protuleiri on kuitenkin tuote, josta ihmiset ovat valmiita maksamaan. Protu kuitenkaan hyödynnä leirien tuottavuutta läheskään riittävästi, vaikka asiantuntijat antoivatkin järjestölle kiitosta kustannustehokkuudesta työvoiman käytössä leireillä.

Leiriläiset ovat keskenään hyvin erilaisia ja jokainen tiimissä ollut tietää, ettei kaikille voi tarjota täydellistä kokemusta. Osa leiriläisistä on miettinyt asioita pitkälle, toiset eivät. Miksi kaikki leiriläiset tungetaan samaan muottiin, joka on sopiva vain pienelle osalle? Valinnanvara on osa nykypäivää, miksei myös protua?

Osana räätälöityä protu-leiriä leiriläiset voisivat itse valita, mitkä päiväteemat haluavat käsitellä. Tarjolla olevat teemat voitaisiin porrastaa hintataulukkoon niiden vaativuuden ja kiinnostavuuden perusteella. Esimerkkinä vaikkapa Ympäristö sekä Erilaisuus ja Yhdenvertaisuus voisivat kuulua peruspakettiin, kun taas Ihmissuhteet ja Seksuaalisuus voitaisiin varata niille, jotka ovat valmiita osoittamaan kiinnostuksensa lompakollaan. Oikeasta hinnasta protun voisi kokea vaikka risteilijällä, Pariisissa tai Alpeilla. Protuleiri on monille nuorille mullistava, voimakas kokemus, jota parantaakseen monet olisivat valmiita isoonkin laskuun.

Leirien tuottavuutta voidaan lisätä muillakin tavoilla. Leiriläisille voitaisiin lisämaksua vastaan tarjota vaikka karkkibuffet tai paremmat majoitustilat. Leireillä on jo pitkään harjoitettu ohjelmanumeroa, jossa leiriläisille tarjotaan eritasoista ruokaa. Niin kutsuttua luokkakahvisimulaatiota voisi hyvin laajentaa kattamaan kaikki ruokailut ja koko leirin. Uudessa versiossa leiriläiset saisivat kuitenkin valita itse oman ryhmänsä ja aterioista koituvat kustannukset mitoitettaisiin luokan mukaan. Kolikon toisena puolena leirin hinta vähävaraisemmille laskisi ja niukempiinkin pöytiin tottuneet kokisivat olonsa kotoisaksi.

Mutta, huutaa kriitikko, onhan protulla jo järjestelmä, millä vähävaraisille voidaan tarjota leirikokemus. Protuleiristähän voi anoa alennusta ja monet kunnat tukevat leirimaksuja nuorille. Asiantuntijoiden mielestä käytäntö on huono, sillä se kannustaa järjestelmän hyväksikäyttöön ja julkisen sektorin ylikuormittamiseen. Paljon järkevämpää olisi tarjota alennettuja leirihintoja muutaman tunnin päivittäistä työpalvelusta vastaan. Tämä voisi vaihdella tilanteen mukaan perunankuorinnasta ruohonleikkuuseen tai vaikkapa homekorjauksiin. Vastaavasti korkeammalla maksulla voisi saada vapautuksen loppusiivouksesta ja tiskivuoroista.

3). Yritysyhteistyö

Tämä on oikeastaan kahden edellisen kohdan luonnollinen jatke. Mitä olisi sosiaalinen media ilman yrityksiä, jotka voivat räätälöidä mainoksia käyttäjien tarpeiden mukaan? Mitä olisi aikuistumisleiri ilman vierailua paikalliseen yritykseen kokeilemaan työelämää? Yritysmaailma voisi täydentää protukokemusta lukemattomilla tavoilla. Protulla on aiemminkin käynyt vierailijoita puhumassa maailmankuvistaan ja kertomassa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä. Miksei siis leireille tuotaisi vierailijoita vaikkapa Valiolta esittelemään maataloustoimintaa ja valistamaan maidon terveysvaikutuksista? Miksei leiripaikkaa muuteta identiteettipäivänä pienimuotoiseksi muotinäytökseksi vaatekauppojen tuella? Onhan oma vaatekaappi nuorison tärkein itseilmaisun väylä.

Protu tekee nyt jo yhteistyötä monien suomalaisten kansallisjärjestöjen kanssa. Seta, Feto ja tuore Nuoret ajattelijat ry. Miksi yksityinen sektori on suljettu yhteistyön ulkopuolelle? Protulla on laaja ja aktiivinen vapaaehtoisten verkosto, jonka voisi helposti aktivoida talkootyönä vaikka apukäsiksi Postille tai Ikeaan. Tuloksena olisi asiantuntijoiden mukaan hedelmällinen ilmapiiri, josta hyötyisivät kaikki.

4). Laajentaminen

Kun on oppinut ajattelemaan Prometheus-leiriä tuotteena, ei tämäkään kohta ole vaikea. Protuleiriä on yksinkertaisesti uskallettava kaupata aina vain laajemmalle yleisölle. Mikä parempi tapa ryhmäytyä toimistoporukalla kuin osallistua vammaiskahveihin osaavassa ohjauksessa? Miten päästää yhdessä paineita tenttiviikon päätteeksi? Tilatkaa Nippon Ha-konsultti. Vaikka protuleirit ovat leimallisesti nuorille suunnattuja, olisi aikuistumisleirillä paljon annettavaa monille aikuisillekin.

Menestyäkseen Protun on myös kansainvälistyttävä ja nopeasti. Suomen markkinat ovat yksinkertaisesti liian pienet todelliselle jättipotille. Asiantuntijoiden mukaan toiminnan rekisteröiminen tavaramerkiksi ja levittäminen ulkomaille kannattaa aloittaa mahdollisimman pian, sillä esimerkiksi Ruotsissa hyvin samantyyppisiä leirejä on järjestetty jo vuosia – eikä Protu ole saanut niistä penniäkään(!).

Lopuksi asiantuntijat neuvoivat protua käyttämään muutosten tuomat rahat viisaasti. Pääoman kasvattaminen sijoittamalla onkin Protun pääasiallinen tavoite vuodesta 2020 eteenpäin. Kaikeksi onneksi askelia oikeaan suuntaan on jo otettu Protun perustettua säätiön, jonka kautta tämän hetken budjettiylijäämä saadaan kasvamaan.

5). Radikaaliako?

Listalla ehdotetut muutokset saattavat kuulostaa suurilta, mutta oikestaan ne ovat vain luonnolliset seuraavat askeleet polulla, jonka Protu valitsi kauan sitten. Räätälöityjä erikoisleirejä on ollut tarjolla korkeampaan hintaan jo kauan, sosiaalinen media on toiminnallemme vuosi vuodelta tärkeämpää ja kustannustehokkuus on aina ollut meille tärkeä, vaikkakin vaiettu, arvo jo ihan pakkosyistä. Alennusta sekä koulutuksien että itse leirien hinnoista annetaan niille, jotka tiedottavat leireistä ikätovereilleen.

Asiantuntijoiden viimeinen viesti protulle onkin, että muutosta ei pidä pelätä, vaan se pitää ottaa vastaan dynaamisesti, hihat käärittynä ja työtä pelkäämättä. Viimeisenä vinkkinään he ehdottivat, että vastaisuudessa kokeille voitaisiin maksaa näkyvyydellä.

* ei oikeasti. Nämä luvut tulivat omasta päästäni.